Dropshipping is een geavanceerde vorm van producten online verkopen. In plaats van dat je zelf producten aankoopt, opslaat en verstuurt, verkoop je de producten van een andere leverancier aan de klant. Vaak gaat het dan om producten van groothandels en grote webwinkels.
Er zitten een paar duidelijke voordelen aan dropshipping, maar het is uiteraard niet de kip met de gouden eieren. Maar wat voor haken en ogen zitten er eigenlijk aan, en hoe maak je de kans op succes met deze vorm van online verkoop zo groot mogelijk?
Voordelen van dropshipping
Als dropshipper verkoop je online de producten van een, veelal buitenlandse, producent van artikelen. Als je goed bent in marketing en een breed netwerk hebt, dan kun je je als dropshipper volledig toeleggen op het verkopen van producten. Prijs de goederen aan, verzamel recensies en trek contacten aan. Je hoeft je niet bezig te houden met afleidende zaken zoals opslag, levering en voorraad. Leef je uit in je enthousiasme voor eetbare glitter, een praktisch worksystem voor auto’s, hardhouten tuinsets of wat je ook maar verkoopt. De producent zorgt voor het gedoe met pakjes en verzendingen!
Nadelen van dropshipping
Aan de andere kant is je winstmarge relatief laag. Daarom doe je er goed aan om je op een niche-markt te richten, en producten te verkopen die (redelijk) uniek zijn voor Nederland. Ook kun je er maar beter voor zorgen dat je producten van betrouwbare leveranciers uitkiest. Als de samenwerking tegenvalt, dan heb jij als ‘doorgeefluik’ van de producten weinig in de melk te brokkelen. En mocht de levering niet soepel verlopen, krijg jij de klachten van de klant over je heen. Oriënteer je dus goed op de producten, de markt en de juiste partner voordat je in de dropshipping business stapt.