Article 7

Een marketingplan opstellen kan soms uitdagend en vaak ook ontmoedigend lijken. Soms weet men niet hoe te beginnen en dan begint men ook maar niet. In dit artikel proberen we in vijf stappen uit te leggen hoe je er het best aan kan beginnen en goed voltooien. Hopelijk helpt dit en lijkt het minder onmogelijk.

Stap 1. Begin met een momentopname van de huidige situatie van je bedrijf.
Door dit te doen zul je beter kunnen zien van waar je kwam en of je bij veranderingen hetzelfde marketingplan kan gebruiken, of je aanpassingen moet doen.

Maak een goed overzicht van je bedrijf zijn sterkte en zwakheden, mogelijkheden en bedreigingen. Sterktes en zwakheden verwijzen naar de karakteristieken van je bedrijf, terwijl mogelijkheden en bedreigingen externe factoren zijn. Om de sterktes van je bedrijf te bepalen moet je proberen te zien waarin je sterker bent dan je rechtstreekse concurrenten. Wat bied jij zodat je een competitief voordeel hebt? Zwaktes aan de andere kant kunnen van alles zijn. Van hoe het bedrijft runt tot een oververzadigde markt tot onervarenheid van medewerkers.

Stap 2. Beschrijf je doelpubliek.
Een simpele, enkele paragraaf maken over het profiel van je ideale klant is je volgende stap. Je kan het profiel beschrijven op demografisch gebied (leeftijd, geslacht, familie situatie, inkomsten en geografische gegevens) maar ook de levensstijl. Stel jezelf de volgende vragen: Zijn mijn klanten conservatief of innovatief? Leiders of volgers? Rustig of agressief? Traditioneel of modern? Introvert of extrovert? Hoe vaak kopen ze wat ik te bieden heb? In welke hoeveelheid?

Stap 3. Lijst je marketingdoelstellingen op.
Wat wil je dat je marketingplan bereikt? Bijvoorbeeld, hoop je op een stijging van 20 procent in verkoop van je product per kwartaal? Schrijf een korte lijst van doelstellingen neer. Maak ze zo meetbaar mogelijk zodat je weet wanneer je ze bereikt hebt of hoe ver je gekomen bent.

Stap 4. Ontwikkel de marketing communicatie strategieën die je gaat gebruiken.
Deze stap is de hart en ziel van je marketingplan. Het is nu tijd om in detail te treden en tactieken te maken om je vooropgestelde doelstellingen te behalen.

Een goed marketingplan bereikt alle delen van je verkoopcyclus. je zult voor elke stap een andere tactiek moeten gebruiken. Je zult eerst je merkbekendheid moeten vergroten en dan de mensen die interesse hebben getoond gaan retargetten. Voor elk van deze stappen zijn er veel verschillende tools die je kan gebruiken en die meer of minder geschikt zullen zijn voor jou marketingstrategie. Als je al deze stappen correct aanpakt zul je uiteindelijk je verkopen maken en hangt het halen van je doelstellingen meer af van de efficiëntie van je campagnes.

Stap 5. Stel een marketingbudget op.
Je zult een deel van je kapitaal of inkomsten moeten investeren in je marketingcampagne. Terwijl je campagne bezig is zal je zien of je meer of minder in je campagnes moet investeren en zal ja alleen maar efficiënter worden. Hier kan je meer lezen over hoeveel je in je marketing moet investeren.