Article 1

Terwijl men vroeger een bekendheid die zijn gezicht en herkenning af en toe eens aan een merk leende een sell-out noemde, noemt men tegenwoordig een product boosten door iemands bekendheid te gebruiken ondernemerschap. En terecht. De grote investeringen die we tegenwoordig zien van beroemdheden zoals Ashton Kutcher, 50 Cent, Sean Combs en Leonardo DiCaprio worden gepaard door marktonderzoek, persoonlijk engagement en een aandeel in het eigendom van het merk of product. Natuurlijk zijn er sommige beroemdheden die maar mee op de wagen springen om de laatste trend te volgen. Maar is dit niet beter dan hun gezicht te lenen aan een onderbroekenmerk waar ze geen band mee hebben en voor de rest geen engagement mee vertonen?

De golf van ondernemerschap
Celebrity’s die investeren maken compleet zin in de wereld van vandaag. In een tijd waarin iemand die gestopt is met zijn studies een sociaal netwerk miljardair wordt en zijn verhaal in een Oscar genomineerde film resulteerde en investeerders als Sean Parker en Peter Thiel een mantel van denk-leiders en een grote internationale golf van rouw is gevallen over de wereld bij de dood van een CEO van een computerbedrijf. Zo is het niet moeilijk om te begrijpen dat er een nieuwe soort van celbrits’s zijn en ondernemen hip is geworden. En hip zijn terwijl men geld maakt kan al een geldige reden zijn voor veel celebrity’s.

De Celebrity’s
Ondanks dat hij nu bezig is met het promoten van zijn nieuwe lijn hoofdtelefoons, liep Curtis “50 Cent” Jackson weg met een geschatte 100 miljoen dollar voor zijn aandeel van 10% in Glaceau’s Vitamin Water toen het bedrijf gekocht werd door de Coca Cola Company. Ashton Kutcher zijn risicokapitaal onderneming, A-Grade Investments, continue scant voor nieuwe tech startups die geld zoeken als startkapitaal, zo ook Leonardo DiCaprio.

De toekomst van celebrity ondernemen
Zo hoe zal dit nog verder evolueren? Zal een eigen risicokapitaal hebben voor elke celebrity een nieuw cool hebbeding zijn? Zullen bedrijven celbrits’s aan boord nemen als uithangbord? Of zou een start-up bubbel spatting heel deze trend beëindigen?

Via Entrepreneur.com kan je alvast al het nieuws rond ondernemerschap en celebrity ondernemers volgen om van alles op de hoogte te blijven. Ook zijn hier handige tips en uitleg te vinden over hoe je zelf het beste kan ondernemen.