In het huidige computertijdperk worden er steeds meer internetbedrijven opgericht. Deze vorm van verkopen is zowel voor de klant als voor de verkoper laagdrempelig. Toch is een internetbedrijf beginnen niet iets wat je even tussendoor kunt doen.
Een winstgevend internetbedrijf opzetten vergt tijd en doorzettingsvermogen.
Een internetbedrijf kan vanuit huis opgezet worden. Een groot voordeel is dat je via internet veel meer klanten kunt bereiken dan vanuit een winkel.
Veel internetbedrijven produceren pas een product wanneer het besteld is. De verkoper heeft geen schappen vol liggen met spullen die misschien nooit zullen verkocht worden. Dit maakt het beginnen van een internetbedrijf aantrekkelijk omdat er geen grote investering nodig is. Goed marktonderzoek is ook voor een internetbedrijf erg belangrijk.
Met behulp van een marketingplan kun je inzichtelijk maken hoe je een grote groep mensen kunt bereiken. Het aanbod van koopwaar op internet is ontzettend groot en daarmee is de concurrentie dan ook enorm. Een voorwaarde om te slagen, is goede reclame voor je bedrijf.
Om een succesvol internetbedrijf te beginnen en te behouden is het noodzakelijk om:
- Door zoekmachines gemakkelijk te vinden te zijn
- Opvallende teksten en afbeeldingen te gebruiken
- Een goed product te leveren voor een passende prijs
- Snel te kunnen reageren op vragen van klanten
Als ondernemer moet je jezelf kunnen verplaatsen in de consument. Op die manier kun je ervoor zorgen dat hetgeen je aanbiedt, aansluit bij de behoefte van de potentiële klanten.
Een consument maakt gebruik van een internetbedrijf omdat het gemakkelijk is. Het bespaart reistijd en reiskosten.
In een oogopslag kan de klant producten met elkaar vergelijken. Vanwege de hoeveelheid van online producten zal een klant eerst een grove schifting maken van websites. Wanneer een klant een gebruiksvoorwerp, kleding of een taart wil bestellen zal hij of zij daar minder tijd aan willen besteden dan aan bijvoorbeeld een mooie reis of een kunstwerk. Bij de verkoop van een alledaags product is het dus extra belangrijk om tussen de vele gelijksoortige producten op te vallen.
Vanuit de huiskamer kan een klant bij bedrijven uit andere landen spullen bestellen. In het bijzonder de Aziatische markt is een concurrent om rekening mee te houden omdat daar veel artikelen erg goedkoop worden aangeboden. Het is aan te raden om als ondernemer duidelijk te vermelden wat de meerwaarde van je product is en waarom een klant dit bij jouw bedrijf zou moeten kopen.
Gebruik hierbij een schrijfstijl die aansluit bij de doelgroep die je wilt bereiken.
Bij een aankoop via internet ziet de klant de koopwaar op een foto. Ondanks een uitgebreide productomschrijving gebeurt het toch regelmatig dat het product in realiteit tegenvalt. Daarom is het prettig als de voorwaarden voor retourzending gemakkelijk en duidelijk zijn.
Ook verzendkosten spelen een rol in de verkoopstrategie. Indien er geen verzendkosten in rekening worden gebracht boven een bepaald bedrag, stimuleert dit om gelijktijdig meerdere aankopen te doen.