Article 9

Marketingplan
Niet iedereen begrijpt de waarde van een goed marketingplan, wat zeker niet hetzelfde is al een ondernemingsplan zoals sommigen denken. Verschillend van een ondernemingsplan, is een marketingplan gefocust op het winnen van klanten en ze loyaal te maken aan jouw merk. Het overloopt de tactieken en tools die je zal gebruiken om je groei doelstellingen te behalen.

4 Redenen om een goed marketingplan op te stellen
Hier zijn vier goede redenen om actie te ondernemen en tijd te investeren in een goed marketingplan.

1. Een marketingplan zet je doelstellingen om in actie’s.

Je marketing doelstellingen zouden overeen moeten komen met de doelstellingen van je bedrijf. De beschreven doelstellingen in je marketingplan zullen je idealiter helpen om je groei doelstellingen te bereken en je ideeën om te zetten in acties.

2. Een marketingplan formaliseert al je beste ideeën en concepten.

Laat je marketing ideeën niet alleen in je hoofd zitten, schrijf ze op en organiseer ze in een plan. Zo zul het waarschijnlijker zijn dat je deze grote ideeën tot leven zal brengen.

3. Een goed marketingplan houd je gefocust.

Door de loop der tijd is het makkelijk om afgeleid te worden en zicht te verliezen van je vooropgestelde doelstellingen van je bedrijf. Als je zoals de meeste bedrijfseigenaars bent, word je constant gebeld door verkopers om hun laatste nieuwe oplossingen te pitchen om meer klanten te bereiken. Een goed geschreven marketingplan kan je helpen gefocust te blijven op wat je werkelijk moet doen zodat je je tijd niet verdoet met wat je niet nodig hebt.

4. Een marketingplan helpt je taken en tijdlijnen op te stellen.

Je bedrijf echt gaan promoten kan soms overweldigend zijn. Het is makkelijk om seizoensgebonden mogelijkheden te missen of deadlines omdat je niet ver genoeg vooruit dacht. Een goed marketingplan overloopt duidelijk de vooropgestelde doelstellingen en maken het makkelijker om taken te identificeren die gedaan moeten worden, alsook de tijdlijn die noodzakelijk is voor die taak.

Hopelijk besef je nu beter waarom een marketingplan zo belangrijk is voor de groei van je bedrijf.

En hopelijk zal je nu eindelijk in actie schieten en tijd investeren in een goed, compleet marketingplan.

Hier kan je alvast de stappen zien hoe je een goed marketingplan opstelt. Zo kan je alvast meteen beginnen